In een inclusief examenlandschap kan elke leerling laten zien over welke kennis en vaardigheden die beschikt. Soms heeft een leerling een ondersteuningsbehoefte. Het kan dan nodig zijn de manier van examineren aan te passen. Dit noemen we passend examineren.

Passend examineren richt zich op het variëren in afnamecondities. Zowel bij het schoolexamen als bij het centraal examen zijn er verschillende mogelijkheden om de afnamesetting voor een leerling met een beperking beter passend te maken. Ook is het mogelijk om een (individueel) PTA te maken voor bijvoorbeeld een beperkt belastbare leerling of een leerling die gebaat is bij een andere toetsvorm.

De school (het bevoegd gezag) beslist op welke manier de examensetting voor een leerling met een beperking beter passend wordt gemaakt. Aanpassingen mogen het examen inhoudelijk niet raken. Dan zou afbreuk gedaan worden aan de exameneisen en daarmee aan de waarde van het diploma.

 Voor verschillende groepen leerlingen zijn er verschillende manieren om tot een passende examensetting te komen:

Verschillende partijen

Bij de beslissing of een aanpassing doeltreffend is, zijn verschillende partijen betrokken:

Expertisepunt passend examineren vo

Het Expertisepunt passend examineren vo is een initiatief van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), DUO Examenloket en het College voor Toetsen en Examens (CvTE). Het Expertisepunt passend examineren vo biedt scholen informatie over de mogelijkheden die er zijn om aan te sluiten bij de ondersteuningsbehoefte van een leerling. Er wordt een breed beeld geschetst van denkbare aanpassingen en de inzet van hulpmiddelen. Hierdoor wordt inzichtelijk welke ruimte er is en de grens die het bevoegd gezag hierbij moet bewaken. Mocht na het lezen van de informatie er nog onvoldoende uitsluitsel zijn over de inzet van een hulpmiddel of aanpassing in een specifieke situatie, dan kunnen scholen advies vragen aan het Expertisepunt via het contactformulier.