Als de ondersteuningsbehoefte van een leerling bekend is, heeft de school (het bevoegd gezag) verschillende mogelijkheden om de examensetting (beter) passend te maken.

Examen als afsluiting van het onderwijs

De keuze voor de inzet van een algemeen hulpmiddel of het doen van een aanpassing tijdens een examen volgt doorgaans op een logische manier uit het gegeven onderwijs. De ondersteuningsbehoefte van een leerling is zichtbaar geworden in de dagelijkse onderwijspraktijk. Met leerling en ouder(s) is besproken welke ondersteuning de leerling nodig heeft. Hierbij is doorgaans de noodzaak een passende setting bij toetsen en examens te creëren meegewogen en vastgelegd in het leerlingvolgsysteem.

Het uitgangspunt bij passend examineren is zo dicht mogelijk te blijven bij de standaard examensetting. In eerste instantie wordt daarom gekeken naar algemene hulpmiddelen. Deze raken de exameneis niet. De inzet van een hulpmiddel is voor iedere leerling mogelijk. Als met de inzet van deze algemene hulpmiddelen de ondersteuningsbehoefte van een leerling onvoldoende doeltreffend wordt ondervangen, kunnen eventueel verdere noodzakelijke aanpassingen worden gerealiseerd. Hierbij moet een leerling voldoen aan de eisen van

De op deze website aangereikte suggesties en mogelijkheden op het gebied van passend examineren zijn bedoeld om het bevoegd gezag houvast en richting te geven bij het nadenken over aanpassing en ondersteuning. De beschreven mogelijkheden zijn dan ook zeker bruikbaar bij het nadenken over benodigde ondersteuning bij de start van de bovenbouw of soms al bij de start in het voortgezet onderwijs.

Het bevoegd gezag is niet verplicht (alle) denkbare of gevraagde aanpassingen toe te staan. Wel is het verplicht bij gesignaleerde belemmeringen die het gevolg zijn van een beperking doeltreffende aanpassing(en) te doen.

Schema suggesties passend examineren

Hieronder tref je een schema met suggesties op welke manier het bevoegd gezag de examensetting voor een leerling op doeltreffende wijze (beter) passend kan maken. Iedere suggestie wordt onder het schema inhoudelijk toegelicht.

Toelichting suggesties passend examineren

Als de ondersteuningsbehoefte van een leerling in kaart is gebracht, staan hieronder suggesties beschreven om de examensetting voor de leerling op doeltreffende wijze (beter) te maken.